Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Twarde wywrotki MAN-a

MAN F90 z silnikiem R6, podwozia konstrukcyjne (1988-1995)
23.07.2010 00:00:00
Nie jest komfortowy, dużo pali i coraz trudniej o zadbany egzemplarz, jeżeli jednak uda nam się taki znaleźć, zyskamy wsparcie w postaci niezawodnej i mocnej wywrotki. Mowa o samochodach ciężarowych marki MAN z silnikiem R6.
Ciężkie MAN-y drugiej serii, oznaczonej jako F90, wciąż dość często oferowane są na rynku wtórnym i mają dość wysokie ceny. Ten model ma podwozia o dmc od 19 aż do 48 ton, we wszystkich konfiguracjach napędu - od 4x2 do 8x8. Wersje terenowe stanowią jego atut, z kolei wśród pojazdów konkurencji tego typu odmianami może poszczycić się jedynie równy mu rocznikowo Mercedes SK.
Pojazdy budowlane zwykle wyposażone są w najmniejszą, dzienną szoferkę, która nie ma dużo miejsca w środku, ale za to jest dobrze wyciszona. Oczywiście wiek pojazdu robi swoje i coraz częściej zdarzyć się mogą pojazdy, w których nie będzie już coś działać - na porządku dziennym są np. rozszczelnione klimatyzacje, ale w sumie niewiele pojazdów zostało w nie wyposażonych. Serwisowania wymaga także zawieszenie szoferki, a jej blachy mogą mieć już ogniska korozji. Użytkownicy narzekają na mało komfortową jazdę.
Silnik R6 to najpopularniejsza jednostka w budowlanym MAN-ie. Zazwyczaj ma moc 370, rzadziej 420 KM, ale występowały także wersje 290-, 330- i 360-konne (od Euro 0 do Euro 2). Główne problemy tej jednostki to wypalone uszczelki pod głowicą oraz wycieki, jednak silnik zbiera dobre opinie, w przeciwieństwie do V10 (zwykle 500 KM), który nie jest tak trwały. Spalanie wersji czteroosiowych z silnikiem R6 waha się od 40 do nawet 50 l ON na 100 km. Przeciętnie trwałe są przekładnie (13- lub 15-biegowe Fuller i 16-biegowe ZF) oraz sprzęgła, mocne są za to mosty napędowe. Mechaniczne zawieszenie jest wytrzymałe, chociaż zdarzają się pęknięte resory z tyłu. F90 miewa problemy z elektryką (oświetlenie, przełącznik kierunkowskazów itp.). Tanich części do tego modelu jest pod dostatkiem.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- MAN F90 to wciąż pojazd, którym można się zainteresować, jeśli jest w dobrym stanie technicznym. Wzięciem cieszą się wersje terenowe. Są one wytrzymałe i mają niewiele elektroniki, ale czas jest nieubłagany i coraz częściej wymagają one poważniejszych napraw. Dobra wiadomość jest taka, że części można kupić bez problemu, sporo jest bowiem takich samych jak w nowszym F2000.
Dane techniczne MAN 35.372 8x6 z 1992 r.
Dmc 33.000 kg
Ładowność 15. 500 kg
Rozstaw osi 5.020 mm
Poj. siln. / cylindry 12 l / R6
Moc maksymalna 370 KM
przy obr/min 2.000
Maks. mom. obr. 1.520 Nm
przy obr/min 1.200
Skrzynia biegów ręczna 16+1
Przykładowe rozmiary ładowni (kiper)
długość 5.900 mm
szerokość 2.500 mm
wysokość 1.250 mm
Ceny netto zamienników nowych części MAN 35.372 8x6 z 1992 r.
Chłodnica 2.467 zł
Sprzęgło (tarcza + docisk + łożysko) 1.938 zł
Reflektor 269 zł
Okładziny hamulcowe przód 468 zł
Filtr oleju 28 zł
Filtr powietrza 64 zł
Ceny części używanych MAN 35.372
Reflektor 170 zł
Zderzak przedni 650 zł
Szyba czołowa 450 zł
Chłodnica 1.200 zł
Przykładowe oferty (czerwiec 2010 r.) MAN 35.372 czteroosiowy
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
1991 480 79
1992 500 88,9
1992 550 92,5
1993 520 95,5
1995 320 99,9
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.