Wiadomości z rynku

poniedziałek
25 listopada 2024

Mercedes Atego 1223 wart swojej ceny

Mercedes Atego 1223 podwozie/kontener/skrzynia (od 2005 r.)
31.12.2009 00:00:00
Średniodystansowe samochody ciężarowe marki Mercedes Atego drugiej generacji, mimo wysokich cen są popularne na rynku wtórnym. Powód: wóz jest dopracowany i rzadko zmusza do wizyt w serwisach. Mercedes Atego to jedna z droższych ciężarówek na rynku wtórnym. Drogie są też oryginalne części. Za wozem przemawiają wysoka ogólna niezawodność i dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
Opisywane, lekkośrednie (DMC 11.990 kg) Mercedesy napędzane są sześciocylindrowymi silnikami OM 906 LA o poj. 6,37 l i mocy 231 KM. Jednostki te nie sprawiają problemów. Wycieki czy przedmuchy zdarzają się sporadycznie. Średni przebieg do naprawy głównej to ok. 800 tys. km. Żywotny jest też osprzęt; turbo wytrzymuje ok. 350 tys. km, odporne na kiepski ON są układy paliwowe.
Do wyboru są sześcio- i dziewięciostopniowe ręczne skrzynie biegów oraz zautomatyzowane sześciobiegowe przekładnie Telligent. Wszystkie są trwałe i precyzyjne.
Atego może mieć jedną z czterech typów kabin: standardową S, S przedłużoną o 180 mm, długą L i L z podwyższonym dachem o wysokości 1.910 mm. Szoferki wykończono przyzwoitymi materiałami, niezłe są komfort i trwałość ich łożyskowania. Niezależnie od typu kabiny użytkownicy narzekają jednak na ciasnotę we wnętrzu.
Wozy oferowane są z mechanicznym, mechaniczno-pneumatycznym i w pełni pneumatycznym zawieszeniem osi. Gorzej spisują się podwozia mechaniczne. Pękają w nich metalowo-gumowe tuleje resorów, wybijają się stabilizatory. Skuteczne i trwałe są hamulce, wytrzymałe mosty i wały napędowe. Zawodne bywają elektryka i elektronika. Podatne na rdzę są czujniki w zawieszeniu i układzie hamulcowym; skorodowane wysyłają błędne informacje do komputera pokładowego. Kiepsko zabezpieczono przed wilgocią wiązki elektryczne lamp tylnych. Efekt: zwarcia i usterki oświetlenia pojazdu. Praktycznie żadnych problemów nie sprawia układ kierowniczy.
Atego to jedna z droższych ciężarówek na rynku wtórnym. Drogie są też oryginalne części. Za wozem przemawiają wysoka ogólna niezawodność i dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Atego drugiej serii jest bardziej niezawodne od poprzednika. W trafiających do serwisów autach z dużymi przebiegami zazwyczaj wykonywany jest tylko bieżący serwis. Stosunkowo prosty dostęp do silników ułatwia wykonywanie większości czynności obsługowych. Wymian oleju i podstawowych filtrów należy dokonywać co 30-40 tys. km. Turbina wytrzyma wtedy nawet ponad 300 tys. km. Płyn hamulcowy zniesie przebieg 200 tys. km. Mercedes ma sprawdzające się u nas pneumatyczne zawieszenie.
Dane techniczne Mercedes Atego 1223, 4x2
DMC 11.990 kg
Nośność 6.710 kg
Rozstaw osi 5.360 mm
Poj. silnika/cylindry 6,37 l/R6
Moc maksymalna 231 KM
przy obr/min 2.200
Maks. moment obr. 850 Nm
przy obr/min 1.200-1.600
Skrzynia biegów ręczna 6+1
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia + plandeka)
długość 7.650 mm
szerokość 2.450 mm
wysokość 2.400 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Chłodnica 2.601 zł
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) 3.742 zł
Reflektor 624 zł
Tarcza hamulcowa 670 zł
Filtr oleju 106 zł
Filtr powietrza 277 zł
Ceny części używanych
Reflektor 350 zł
Zderzak przedni 800 zł
Szyba czołowa 900 zł
Chłodnica 1.300 zł
Oferty na rynku wtórnym (listopad 2009 r.) Atego 1223, 4x2 skrzynia+plandeka
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
2005 340 87,9
2005 300 93
2006 290 112
2007 240 124
2008 167 130,9
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.