Samochody ciężarowe. Volvo FH16 700 KM
Volvo Trucks przedstawiło 7 stycznia najmocniejszy na świecie samochód ciężarowy, produkowany seryjnie. To Volvo FH16 z silnikiem o mocy 700 KM i momencie obrotowym 3.150 Nm, dotychczas napędzane 660 końmi. Inżynierowie Volvo zoptymalizowali proces spalania, uzyskując większą wydajność energetyczną, a jednocześnie wysoką ekonomikę paliwową, niski poziom emisji spalin i dużą trwałość swojej nowej ciężarówki. Zarówno moc maksymalna, jak i maksymalny moment obrotowy są dostępne w szerszym niż dotychczas zakresie prędkości obrotowych, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne. Jednym z elementów przyczyniających się do poprawy ekonomiki paliwowej jest nowy termostat.
FH16 z najmocniejszym silnikiem spełnia wymagania nowej normy emisji spalin Euro 5, wchodzącej w życie jesienią 2009 r. Oprócz wersji o mocy 700 KM model będzie dostępny w wariantach o mocy 540 i 600 KM.
Nowy silnik, D16G, powstał na bazie poprzedniej 16-litrowej jednostki napędowej o mocy 660 KM. Przed inżynierami Volvo Trucks wiosną 2006 r. postawiono zadania: zwiększyć moc silnika, zredukować emisję spalin i utrzymać zużycie paliwa na dotychczasowym poziomie.
Potężniejsze oczyszczanie
Spełnienie przez nowy silnik normy Euro 5 oznaczało konieczność zredukowania emisji tlenków azotu o ponad 40 procent. W związku z tym eksperci Volvo musieli rozwiązać klasyczny dylemat: żeby zredukować zużycie paliwa, trzeba maksymalnie zwiększyć sprawność procesu spalania. Jednak działanie takie pociąga za sobą wzrost poziomu emisji tlenków azotu. Problem więc rozwiązano poprzez zwiększenie pojemności układu oczyszczania spalin.
Układ ten może skutecznie działać przy wyższym natężeniu przepływu spalin, co oznacza zmniejszenie przeciwciśnienia w układzie wydechowym i zminimalizowanie związanych z tym zjawiskiem strat mocy. Większa pojemność układu oznacza również większą wydajność oczyszczania spalin. Podobnie jak dotychczas, za eliminowanie szkodliwych składników spalin jest odpowiedzialny układ selektywnej redukcji katalitycznej SCR (Selective Catalytic Reduction).
Spalanie bez zmian
Poprzez zastosowanie szeregu rozwiązań, obejmujących m.in. przeprojektowane tłoki, inżynierowie Volvo zoptymalizowali proces spalania, uzyskując większą wydajność energetyczną, a jednocześnie wysoką ekonomikę paliwową, niski poziom emisji spalin i dużą trwałość. Zarówno moc maksymalna, jak i maksymalny moment obrotowy są dostępne w szerszym niż dotychczas zakresie prędkości obrotowych, co przekłada się na lepsze właściwości jezdne. Jednym z elementów przyczyniających się do poprawy ekonomiki paliwowej jest nowy termostat.
Poziom hałasu na biegu jałowym jest niższy o 2 dB(A). To skutek zastosowania tzw. wstępnego wtrysku paliwa, mającego za zadanie złagodzenie dynamiki przebiegu procesu spalania, a tym samym znaczące zredukowanie emisji hałasu.
Cel został osiągnięty. Mimo mocy większej o 40 KM i nieco wyższego momentu obrotowego nowy silnik emituje zdecydowanie mniej zanieczyszczeń. Zużycie paliwa ma być takie jak w silniku poprzedniej generacji.
Hamulce silnikowe EPG lub VEB+
Do standardowego wyposażenia Volvo D16G należy nowy, elektronicznie sterowany hamulec wydechowy (EPG), zapewniający moc hamowania 230 kW. Przejście na sterowanie elektroniczne pozwoliło na zredukowanie liczby ruchomych części. Dzięki temu nowy hamulec ma prostszą budowę, większą niezawodność i mniejszą masę. Opcjonalnie silnik może być wyposażony w hamulec silnikowy Volvo VEB+ o mocy hamownia 425 kW.
Ponieważ Volvo FH16 jest przeznaczone do najcięższych i najbardziej wymagających zadań transportowych, badania eksploatacyjne prowadzono w ekstremalnych warunkach. Nowe Volvo FH16 przemierzało jako pociąg drogowy australijskie pustynie, woziło dłużycę drzewną w północnej Szwecji oraz zmagało się z mrozem i rozrzedzonym powietrzem na wysokości 3.600 m n.p.m. w Górach Skalistych. Na pewno poradzi sobie też w Polsce. Jak poinformował nas Renata Stefańska z Volvo Polska, 700-konne FH16 w ofercie dilerów ma się pojawić w marcu, produkcja ruszy prawdopodobnie na przełomie maja i czerwca, a dostawy w czerwcu.
FH16 do najcięższych zadań
FH16, flagowy pojazd ciężarowy Volvo, produkowane jest od 2003 roku. Konstrukcyjnie oparte na serii FH, która pojawiła się na rynku jesienią 2001 r. Pojazd przeznaczony jest do wykonywania najcięższego transportu drogowego na długich dystansach. 16-litrowy silnik wysokoprężny będzie miał teraz trzy warianty mocy - 540, 600 lub 700 KM (2.650, 2.800 lub 3.150 Nm momentu obrotowego). FH16 oferowane jest jako ciągnik siodłowy lub podwozie samochodu ciężarowego. Do wyboru są trzy rodzaje kabin: z pojedynczym miejscem do spania, Globetrotter (z dwoma leżankami) oraz największa - Globetrotter XL (dwie leżanki i podwyższany dach).
Silnik |
16-litrowy, 6-cylindrowy wysokoprężny, z turbosprężarką i chłodnicą powietrza doładowującego |
Moc maksymalna |
700, 600 lub 540 KM |
Maksymalny moment obrotowy |
3.150 Nm, 2.800 Nm lub 2.650 Nm |
Hamulce silnikowe |
EPG o mocy 230 kW przy 2.200 obr/min lub VEB+ o mocy 425 kW przy 2.200 obr/min |
Technika oczyszczania spalin |
selektywna redukcja katalityczna (SCR) |
Okres między wymianami oleju |
do 100 tys. km lub 1 rok |
Przystawka odbioru mocy (opcja) |
1.000 Nm na postoju, 650 Nm podczas jazdy |
Dostępny z otwartym lub zamkniętym układem odpowietrzania skrzyni korbowej |