Samochody dostawcze. Volkswagen Multivan 2.5 TDI 4Motion
Volkswagenem Multivanem 4Motion można się wybrać w długą podróż także zimą, bo ma napęd na obie osie. Jednak silnik nieco drażni uszy, a kabina mogłaby mieć ładniejszy wystrój. Po stronie plusów dla nowych samochodów dostawczych Volkswagena należy dodać dynamiczny silnik i wygodną kabinę.
Minusy to z kolei turbodziura, hałaśliwy silnik oraz kiepskie materiały wykończeniowe.
Testowaliśmy samochód z podstawowym rozstawem osi (3.000 mm) i z 2,5-litrowym turbodieslem 174 KM.
Moc i hałas
Zanim silnik się rozbuja, wyraźnie jest odczuwalna turbodziura, głównie podczas zmiany biegu z pierwszego na drugi. To jeden z ubocznych efektów wtrysku paliwa opartego na pompowtryskiwaczach. Drugi ujemny rezultat zastosowania pompowtryskiwaczy to hałas dobiegający spod maski. Po przekroczeniu 3.000 obr./min jest męczący.
Pompowtryski mają też pozytywną cechę. Jest nią umiarkowane zużycie ON. Według danych fabrycznych średnie spalanie Multivana 4Motion wynosi 9,4 litra na 100 km. Konkurencyjny Mercedes Viano 2.2 CDI 4Matic, którego silnik z wtryskiem common rail jest o 24 konie słabszy, pali o litr więcej.
Poślizg pod kontrolą
Głównym elementem napędu 4Motion jest wielotarczowe sprzęgło Haldex. Normalnie napęd idzie na przód, ale w razie potrzeby do 90 proc. momentu obrotowego może trafić na oś tylną.
Napęd 4Motion przydaje się nie tylko na śliskiej nawierzchni. Na suchym asfalcie można ruszać bez obawy, że koła będą buksować w miejscu. Kilkanaście razy próbowałem dynamicznego startu z miejsca, w tym parokrotnie na mokrej nawierzchni i koła ani razu nie straciły przyczepności.
Ale najciekawsze wrażenia towarzyszą pokonywaniu zakrętów. Przednionapędowy Multivan jest mocno podsterowny. W wersji 4Motion nic takiego nie ma miejsca. Na wirażach koła dobrze się trzymają drogi, choć nadwozie ma tendencję do bocznych wychyłów. W trakcie testu nie było z tego powodu niebezpiecznych sytuacji.
W trzech rzędach
Kabinę tego Multivana przygotowano pod kątem dłuższych podróży. Pasażerowie w pierwszym i drugim rzędzie mają do dyspozycji fotele z podłokietnikami, o szerokim zakresie regulacji. Fotele w środkowym rzędzie można obracać, a także składać i demontować.
W trzecim rzędzie jest trzyosobowa kanapa. Poza tym, że pod spodem ma zamykane schowki, to jest ona również rozkładana. W połączeniu ze złożonymi środkowymi fotelami można zrobić dwa miejsca leżące. W razie potrzeby przewiezienia większych ładunków kanapę oraz fotele drugiego rzędu można zdemontować.
Startline to podstawowa wersja wyposażeniowa Multivana. Dlatego m.in. w tylnej części kabiny nie znajdziemy składanego stolika, który jest w wyposażeniu bogatszych wersji. Poza tym panele pod oknami z tyłu obito w większości zwykłą sklejką. W aucie kosztującym niemal 130 tys. zł netto to przesadne skąpstwo.
Plusy
Napęd na obie osie. Dynamiczny silnik. Wygodna kabina.
Minusy
Turbodziura. Hałaśliwy silnik. Kiepskie materiały wykończeniowe.
DMC / ładowność |
3.000 kg / 1.000 kg |
Liczba miejsc |
7 |
Pojemność bagażnika (przy trzech rzędach siedzeń / przy jednym rzędzie) |
1,2 m sześc. / 4,3 m sześc. |
Wymiary pojazdu - długość / szerokość / wysokość |
4.890 / 1.904 / 1.944 mm |
Rozstaw osi |
3.000 mm |
Silnik |
R5, turbodiesel z pompowtryskiwaczami, 10V |
Pojemność silnika |
2.460 ccm |
Moc maksymalna |
174 KM przy 3.500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
400 Nm przy 2.000 obr./min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
9,4 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 6-stopniowa |
Napęd |
4x4 |
Układ hamulcowy |
z ABS, tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego: ABS/ESP, dwie poduszki powietrzne, reg. wysokości fotela kierowcy, wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb i lusterek bocznych, radioodtwarzacz z CD, reflektory przeciwmgłowe. |
Cena netto |
128.346 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata bez limitu km / 12 lat |
Przeglądy techniczne |
co 20 tys. km, nie rzadziej niż co rok |