Trendy rynkowe. Przybywa aut dostawczych
W tym roku szybko wzrasta wartość leasingowanych samochodów dostawczych. Spowodowane jest to przede wszystkim koniunkturą w gospodarce oraz rosnącą konsumpcją dóbr w kraju. Potrzeba więcej towarów i co za tym idzie pojazdów, aby je szybko dostarczać do sklepów. O popularności tej formy zakupu samochodów dostawczych decyduje między innymi prosta procedura zawarcia umowy leasingowej. Coraz częściej firmy leasingujące pojazdy wymagają tylko wypełnienia wniosku, dostarczenia dokumentów rejestrowych firmy i spełnienia tak zwanego kryterium przychodowego, a więc wykazania, że nasze przychody zaspokoją miesięczną ratę leasingową za dany samochód.
W przeciwieństwie do przewoźników międzynarodowych, którzy między innymi z powodu słabego euro borykają się z coraz większymi problemami, przewoźnicy krajowi nie mogą narzekać na brak pracy. Dotyczy to zwłaszcza firm dystrybucyjnych przewożących ładunki na niewielkie odległości pojazdami dostawczymi. To one głównie leasingują tego typu samochody i pikapy, które zgodnie z naszymi przepisami traktowane są jako pojazdy ciężarowe.
Proste wymogi przy leasingu
O popularności tej formy zakupu samochodów dostawczych decyduje między innymi prosta procedura zawarcia umowy leasingowej. Coraz częściej firmy leasingujące pojazdy wymagają tylko wypełnienia wniosku, dostarczenia dokumentów rejestrowych firmy i spełnienia tak zwanego kryterium przychodowego, a więc wykazania, że nasze przychody zaspokoją miesięczną ratę leasingową za dany samochód.
Rośnie lepiej niż leasing ciężarówek
Zdaniem Andrzeja Sugajskiego, dyrektora Związku Przedsiębiorców Leasingowych ten rok należy właśnie do dostawczaków: - O ile w 2007 roku głównym motorem napędowym rozwoju rynku był leasing samochodów osobowych oraz ciągników wraz z naczepami i przyczepami, o tyle w roku bieżącym na drugie miejsce, po osobówkach, wysunął się leasing dostawczaków. Dynamiczny wzrost to efekt przede wszystkim trwającej od ubiegłego roku koniunktury w gospodarce. Wzrosty w tym segmencie wynoszące ok. 30 proc. już nikogo nie dziwią. Tak jak spadki w leasingu ciągników.
Optymistyczne prognozy na cały bieżący rok
Analitycy są zgodni: wysoka sprzedaż dostawczaków i ich leasing utrzyma się przynajmniej do końca 2008 roku. Wciąż sporo przedsiębiorców jest przed wymianą wysłużonych aut na nowe. Sporo planuje również w tym roku zakup pikapów. ZPL szacuje, że wartość leasingowanych samochodów dostawczych o DMC do 3,5 tony włącznie może sięgnąć do końca bieżącego roku 2 mld zł. To sporo, zeszły rok zakończył się wynikiem 1 mld 777,6 mln zł.
Dostawcze DMC do 3,5 t włącznie |
878,8 mln zł |
1.035,5 mln zł |
17,8 proc. |
Ciężarowe |
3.865,1 mln zł |
3.933,0 mln zł |
1,8 proc. |
Osobowe |
2.670,3 mln zł |
3.462,1 mln zł |
29,6 proc. |
źródło: ZPL |