Samochody dostawcze. Mercedes Sprinter 518 CDI w wersji furgon
Kierowca doceni, że blaszak ten może bez trudu wyprzedać inne auta, nawet gdy jest załadowany. Wyjątkową witalność zawdzięcza 184-konnemu, sześciocylindrowemu turbodieslowi o pojemności 3 litrów. W naszej ocenie największe zalety Mercedesa Sprintera to: dynamiczny napęd, szerokie boczne drzwi przesuwne w ładowni i zużycie paliwa na rozsądnym poziomie. Minusy to z kolei: nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru, galopowanie pustego auta na nierównościach oraz zbyt wąski podwójny fotel pasażera.
To najmocniejszy z dostępnych w Sprinterze silników wysokoprężnych. W miejskim gąszczu, podczas ruszania spod świateł, niemal za każdym razem Sprinter wychodzi na prowadzenie. Nawet nie dlatego, że chciałem się ścigać, tylko że silnik niemal domagał się wkręcania go na obroty.
Również na trasie poza miastem nie było problemów z wykrzesaniem z motoru odpowiedniej dynamiki. Wyprzedzanie innych pojazdów, a w szczególności długich TIR-ów, co jest często zmorą kierowców dostawczaków, w tym przypadku odbywało się z dziecinną łatwością.
Kultura pod maską
Jednak ta wysokoprężna "fałszóstka" spodobała mi się bardziej z innego powodu niż te sprinterskie popisy. Chodzi o jej wysoką kulturę pracy. Nawet po porannym uruchomieniu motor jest łagodny dla uszu.
I co ciekawe, te sześć garów wcale nie jest zbyt łapczywe na paliwo. Średnie spalanie z jednotonowym obciążeniem - 12,5 l na 100 km - okazało się tylko o pół litra wyższe niż testowanego onegdaj Sprintera w tym samym nadwoziu, o identycznych wymiarach (wysoki dach i średni rozstaw osi), ale z czterocylindrowym turbodieslem 2,1 l o mocy 150 KM.
Sześciostopniowa skrzynia manualna ma bardzo krótki pierwszy bieg. I to w zasadzie jedyny zarzut do tej przekładni. Auto bez problemu rusza też z dwójki i czasem warto pominąć pierwszy bieg. Poszczególne przełożenia wybiera się łatwo, a drążek pracuje precyzyjnie.
Na pusto w galopie
Tylny napęd w nieobciążonym dostawczaku niemal zawsze oznacza na kiepskich, polskich drogach galopowanie nadwozia. Tak było i w tym przypadku. Jest jeszcze jedna niedogodność w przypadku jazdy na pusto. To podatność auta na boczne podmuchy wiatru, tym bardziej odczuwalne w furgonie z wysokim dachem, czyli takim, jak testowy Sprinter. I może właśnie dlatego te Mercedesy mają w standardzie ESP. Jednak podczas testu nie interweniowało ani razu.
Kabinę wyposażono w podwójny fotel pasażera (za 1.070 zł). Być może jest przydatny w mieście, ale nie na długiej trasie. Szerokość tego fotela jest niewielka i nie zapewnia on wystarczającego komfortu dla dwóch dorosłych osób. Za to pod fotelem jest głęboki schowek, do którego można zapakować torbę lub plecak.
Kierowca ma wygodę. W doborze odpowiedniej pozycji za kierownicą pomaga regulacja wysokości siedziska. Jest także podpórka dla lędźwiowej części pleców i prawy podłokietnik.
Wysoki sufit
Większość dorosłych użytkowników tego samochodu może stać w ładowni bez pochylania głowy, bo jej wysokość wewnętrzna przekracza 1,9 metra. Dostęp do środka jest możliwy poprzez tylne drzwi dwuskrzydłowe lub boczne przesuwne po prawej stronie nadwozia. Te ostatnie mają szerokość 1.300 mm i obok bliźniaczego VW Craftera są najszerszymi w tym segmencie.
Zastosowanie bliźniaczych kół tylnych spowodowało poszerzenie nadkoli w ładowni, co skutkuje zmniejszeniem odległości pomiędzy nimi do 978 mm, czyli jest więcej o 362 mm niż w wersji z kołami pojedynczymi. Co prawda europaleta zmieści się, ale trzeba uważać przy załadunku.
Pięciotonowy Sprinter furgon z silnikiem o mocy 184 koni to pojazd, którego żywiołem są dłuższe trasy. Mocny silnik pozwala też podłączyć przyczepę. Gorzej, jeśli w kabinie siedzi obok kierowcy dwóch pasażerów, bo żadnemu z nich nie będzie wygodnie.
Plusy
Dynamiczny napęd.
Szerokie boczne drzwi przesuwne w ładowni.
Zużycie paliwa na rozsądnym poziomie.
Minusy
Nadwozie podatne na boczne podmuchy wiatru.
Galopowanie pustego auta na nierównościach.
Za wąski podwójny fotel pasażera.
Dopuszczalna masa całkowita |
5.000 kg |
Ładowność |
2.640 kg |
Objętość ładowni |
10,5 m sześc. |
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
3.265 / 1.780 / 1.940 mm |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
5.910 / 1.993 / 2.795 mm |
Rozstaw osi |
3.665 mm |
Silnik |
V6, turbodiesel z common rail, 24V |
Pojemność silnika |
3 l |
Moc maksymalna |
184 KM przy 3.800 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
400 Nm przy 1.600-2.600 obr./min |
Prędkość maksymalna |
b.d. |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym bez obciążenia |
11,8 l / 100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 6-stopniowa |
Napęd |
4x2, na tylną oś |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu (wentylowane) i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego: |
ABS/ESP, dwie poduszki powietrzne, reg. wysokości fotela kierowcy, centralny zamek, elektryczne sterowanie szyb i lusterek bocznych, radioodtwarzacz z CD, reflektory przeciwmgłowe, klimatyzacja, komputer pokładowy, czujnik cofania. |
Cena netto pojazdu testowego |
165.350 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata bez limitu km / 12 lat |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera (nie rzadziej niż raz na rok) |