Samochody dostawcze. FSC Żuk (1975-1998)
Żuk to pojazd przestarzały, który cierpi na wiele przypadłości, wciąż jednak z uwagi na niską cenę zakupu, eksploatowany jest m.in. przez rolników, sprzedawców warzyw i owoców oraz przez ochotniczą straż pożarną. Poza niską ceną zakupu atutami Żuka są tanie części, prosta budowa (poza przednim zawieszeniem)i różnorodność wersji nadwoziowych.
Minusy to natomiast ponadprzeciętna awaryjność, brak wspomagania kierownicy, wycieki z silników oraz bardzo niski komfort jazdy.
DMC Żuka, opisywanej drugiej generacji, wynosi 2,5 tony, zaś jego ładowność w zależności od wersji waha się od 840 (zabudowa izotermiczna) do 1.250 kg (podwozie). Oprócz wspomnianych wersji Żuk dostępny jest jako furgon (maksymalnie 9-osobowe), skrzynia (również z brygadową szoferką) oraz wiele innych specjalistycznych zabudów (sanitarka, gaśniczy, pogotowie energetyczne itp.). Niezależnie od wersji pojazd ma zawsze tylko jeden wynoszący 2.700 mm rozstaw osi.
Kabina umieszczona jest tuż nad silnikiem, co powoduje spory hałas we wnętrzu. Przykrych doznań akustycznych dostarczają także drgające blachy. Komfortowymi nie można nazwać foteli, które do lat 90. nie miały zagłówków i pasów. Ogromna kierownica nie rekompensuje braku wspomagania kierownicy, co szczególnie w wersji z ciężkim silnikiem Diesla powoduje spore utrudnienia w manewrowaniu autem. Deska rozdzielcza jest archaiczna i trudno w jej przypadku mówić o ergonomii. Wskaźniki pamiętają czasy Warszawy M-20 (pierwsza generacja Żuka z 1958 roku powstała na jej bazie), zaś boczne lusterka drżą czasem tak bardzo, że trudno ocenić, co dzieje się za pojazdem. Główny problem nadwozia to rdza. W przeciążanych autach pękają także czasem ramy.
Benzynowy silnik ma pojemność 2,1 litra i moc 70 KM. Jest paliwożerny i ma słabe osiągi. Awaryjne są w nim gaźniki, często również dochodzi do wycieków. Przy dobrym traktowaniu osiąga do naprawy głównej 100 tys. km. Trwalszy jest diesel 2.4 o takiej samej mocy, jednak i on ma problemy ze szczelnością. Motory Żuka często się przegrzewają.
Benzyniak współpracuje z trzybiegową skrzynią, która ma lepszą opinię od czterostopniowej przekładni stosowanej w dieslu. W tej ostatniej psują się synchronizatory i koła zębate. Na porządku dziennym są także wycieki z mostów napędowych. Niezależne przednie zawieszenie Żuka to jego pięta achillesowa, z tyłu ma dużo mocniejsze resory. W cięższych dieslach szybciej dochodzi także do uszkodzeń przekładni kierowniczej.
Auto kusi ceną, ale jest awaryjne. Na szczęście większość napraw można wykonać samodzielnie.
Plusy
Niska cena zakupu. Tanie części. Prosta budowa (poza przednim zawieszeniem). Różnorodność wersji nadwoziowych.
Minusy
Ponadprzeciętna awaryjność. Brak wspomagania kierownicy. Wycieki z silników. Bardzo niski komfort jazdy.
Ekspert: Jerzy Mucha, właściciel serwisu Trak Pal z Krakowa:
- Przed zakupem Żuka trzeba skontrolować przednie zawieszenie, bowiem jego naprawa nie jest tania z uwagi na skomplikowaną budowę i trudności z ustawieniem zbieżności. Koszt remontu to od 600 do 700 zł; wytrzymałość 20-30 tys. km. Pojazd jest awaryjny, ale większość napraw, poza przednim zawieszeniem, jest łatwa.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.500 kg |
2.900 kg |
Ładowność |
900 kg |
1.200 kg |
Długość |
4.330 mm |
4.770 mm |
Szerokość |
1.820 mm |
1.940 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.220 mm |
2.320 mm |
Pojemność silnika |
2.417 ccm |
2.417 ccm |
Moc maksymalna |
70 KM |
70 KM |
przy obr./min |
4.200 |
4.200 |
Maksymalny mom. obr. |
146 Nm |
146 Nm |
przy obr./min |
2.500 |
2.500 |
Prędkość maksymalna |
95 km/h |
115 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
Długość |
2.475 mm |
2.915 mm |
Szerokość |
1.460 mm |
1.590 mm |
Wysokość |
1.620 mm |
1.680 mm |
Chłodnica |
1.000 zł |
448 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
304 zł |
304 zł |
Reflektor |
115 zł |
108 zł |
Okładzina hamulcowa (szt.) |
6 zł |
6 zł |
Filtr oleju |
20 zł |
21 zł |
Filtr powietrza |
24 zł |
24 zł |
Reflektor |
20 zł |
50 zł |
Zderzak przedni |
50 zł |
80 zł |
Lampa tylna |
25 zł |
40 zł |
Chłodnica |
150 zł |
200 zł |
Rocznik |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
silnik / przebieg tys. km - cena brutto |
1992 |
2.1 B+G / 215 - 2,0 tys. zł |
brak |
1993 |
2.4 D / 180 - 2.4 tys. zł |
brak |
1994 |
2.4 D / 358 - 2,5 tys. zł |
2.4 D / 300 - 4,2 tys. zł |
1995 |
2.1 B+G / 220 - 2,6 tys. zł |
2.4 D / 230 - 5,0 tys. zł |
1996 |
2.4 D / 155 - 2,9 tys. zł |
2.4 D / 318 - 7,9 tys. zł |
1997 |
2.4 D / 100 - 2,9 tys. zł |
2.4 TD / 165 - 8,5 tys. zł |
1998 |
2.4 D / 55 - 3,0 tys. zł |
2.4 D / 230 - 9,9 tys. zł |