Do krajowych dilerów Skody trafił Praktik zbudowany na bazie oferowanego od ub.r. osobowego Roomstera. Ten nowy dostawczak jest jedynym oferowanym u nas autem użytkowym tej czeskiej marki. Standardowe wyposażenie Skody Praktik obejmuje m.in. poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, wspomaganie elektrohydrauliczne i regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę. Wśród elementów wyposażenia dodatkowego są m.in. boczne poduszki powietrzne, ESP, reflektory przeciwmgielne z doświetleniem zakrętów. Praktik w bazowej wersji, z najsłabszym silnikiem benzynowym kosztuje 42,0 tys. zł (brutto), z motorem 1,4-litrowym jest droższy o 4,3 tys. zł. Zakup najtańszego diesla wiąże się w wydatkiem 52,5 tys. zł, auto z silnikiem 80-konnym kosztuje 55,0 tys. zł.
Praktik jest rynkowym rywalem m.in. VW Caddy, Peugeota Partnera i Fiata Doblo.
Nowa funkcja
W szoferce są dwa fotele i deska z Roomstera. W porównaniu z protoplastą przemeblowano tył, zamiast miejsc dla trojga pasażerów jest przedział ładunkowy. Miejsce szyb drzwi tylnych wypełniono arkuszami blachy pomalowanej na kolor nadwozia. Płaską podłogę części bagażowej pokryto antypoślizgowym i wodoodpornym tworzywem. Pod podłogą znajduje się dodatkowy schowek i koło zapasowe. W dolnej części ścian luku towarowego zainstalowano cztery uchwyty ułatwiające montaż siatek lub taśm mocujących ładunek. Podobnie jak w innych samochodach tego typu przestrzeń bagażowa jest oddzielona od pasażerskiej kratką. Za dopłatą model można wyposażyć w metalową kratkę zabezpieczającą tylną szybę przed ewentualnym uszkodzeniem. Drzwi boczne mają kieszenie z gumą przytrzymującą mapy, faktury czy dokumenty. Skoda Praktik ma przestrzeń załadunkową o kubaturze nieco ponad 2 m sześc. W zależności od wersji silnikowej, rodzaju kół, a także wyposażenia samochód ma ładowność od 470 do 640 kg.
Pod maską
Paletę jednostek napędowych Praktika w stosunku do Roomstera ograniczono (podstawowe dane techniczne wszystkich wersji w tabeli). Są dwa silniki trzycylindrowe (benzynowy o poj. 1,2 l i turbodiesel 1.4 - w dwóch wariantach). Tylko benzyniak o poj. 1,4 l jest motorem czterocylindrowym. Napęd przenoszony jest w każdym przypadku poprzez pięciobiegową, manualną przekładnię. Zbiornik paliwa ma poj. 55 l.
Z czym i za ile?
Standardowe wyposażenie Skody Praktik obejmuje m.in. poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS, wspomaganie elektrohydrauliczne i regulowaną w dwóch płaszczyznach kierownicę. Wśród elementów wyposażenia dodatkowego są m.in. boczne poduszki powietrzne, ESP, reflektory przeciwmgielne z doświetleniem zakrętów. Do wyboru jest pięć kolorów nadwozia (w tym jeden metalizowany). Praktik w bazowej wersji, z najsłabszym silnikiem benzynowym kosztuje 42,0 tys. zł (brutto), z motorem 1,4-litrowym jest droższy o 4,3 tys. zł. Zakup najtańszego diesla wiąże się w wydatkiem 52,5 tys. zł, auto z silnikiem 80-konnym kosztuje 55,0 tys. zł.
Pojemność silnika |
1.198 ccm |
1.390 ccm |
1.422 ccm |
1.422 ccm |
Moc maksymalna |
70 KM |
85 KM |
70 KM |
80 KM |
przy obr./min |
5.400 |
5.000 |
4000 |
4000 |
0-100 km/h |
14,9 s |
12,5 s |
14,8 s |
13,2 s |
Średnie spalanie na 100 km |
5,9 l |
6,5 l |
5,3 l |
5,1 l |
Ładowność |
640 kg |
620 kg |
600 kg |
590 kg |
Wymiary auta: dł./ szer./ wys./ roz. osi |
4.205 / 1.684 / 1.607 / 2.517 mm |
Wymiary ładowni: dł./ szer./ wys. |
1.555 / 1.429 / 987 mm |