Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

IRU: nie powinniśmy obawiać się młodych kierowców zawodowych

22 lutego 2024

Źródło: IRU

 
Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) przedstawia konkretne kroki, aby rozwiązać problem bezrobocia wśród młodych ludzi i niedoboru kierowców w UE, jednocześnie biorąc pod uwagę aspekty bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Jej wizja powinna zostać zatwierdzona na posiedzeniu plenarnym.

W kontekście trwającego przeglądu dyrektywy UE w sprawie praw jazdy ważne jest odróżnienie faktów od fikcji, aby przeciwdziałać mitowi, że wszyscy młodzi zawodowi kierowcy nie są bezpieczni na europejskich drogach.

Przed kluczowym głosowaniem plenarnym nad dyrektywą, która mogłaby stawić czoła ważnemu wyzwaniu dla sektora transportu drogowego, jakim jest niedobór kierowców, IRU przedstawiła członkom Parlamentu Europejskiego fakty i liczby wyjaśniające uprzedzenia, jakie obecnie niektóre grupy kierują wobec młodych zawodowych kierowców.

Zgodnie z propozycją TRAN zmieniona dyrektywa w sprawie praw jazdy powinna:
- Potwierdzić minimalny wiek 18 lat jako zasadę dla zawodowych kierowców ciężarówek, zarówno w przypadku przewozów krajowych, jak i międzynarodowych;
- Potwierdzić wiek 21 lat jako zasadę w przypadku zawodowych kierowców autobusów i autokarów, uznając jednocześnie możliwość państw członkowskich do obniżenia wieku prowadzenia pojazdu;
- Zapewnić młodym ludziom dostęp do szkolenia zawodowego kierowców natychmiast po ukończeniu szkoły, umożliwiając 17-latkom korzystanie ze szkolenia na prawo jazdy pod opieką doświadczonego kierowcy.

Dyrektor ds. rzecznictwa IRU UE, Raluca Marian, powiedziała:
– Młodzież w UE stała się celem fałszywej kampanii na rzecz bezpieczeństwa.
IRU pragnie zwrócić szczególną uwagę na uprzedzenia wobec młodych zawodowych kierowców pod pretekstem uchybień w zakresie bezpieczeństwa.
Młodzi kierowcy zawodowi i młodzi kierowcy to nie to samo. Kierowcy zawodowi jeżdżą, aby zarabiać na życie. Są w pełni zmotywowani i przeszkoleni przez setki godzin.

W UE brakuje obecnie ponad 500.000 zawodowych kierowców autobusów i ciężarówek, a niedobór ten pogłębia duża liczba kierowców odchodzących na emeryturę każdego roku oraz niski napływ nowych kierowców rozpoczynających pracę w tym zawodzie.

Zmieniona wersja dyrektywy zaproponowana przez TRAN zapewnia skuteczne rozwiązania umożliwiające przyciągnięcie do zawodu nowej i bezpiecznej siły roboczej, w tym młodych ludzi.

– W świetle głosowania plenarnego, które odbędzie się 27 lutego, wzywamy parlamentarzystów do poparcia sprawozdania TRAN, które przedstawia konkretne kroki mające na celu rozwiązanie problemu bezrobocia wśród młodych ludzi i niedoboru kierowców w UE, przy jednoczesnym dokładnym rozważeniu i zajęciu się aspektami bezpieczeństwa drogowego – podsumowała Raluca Marian. (red)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.