Grupa Volvo podpisała niedawno list intencyjny w sprawie utworzenia spółki joint venture z Westport, w celu przyspieszenia komercjalizacji i globalnego przyjęcia technologii układów paliwowych HPDI firmy Westport do zastosowań długodystansowych i terenowych. Firmy przedstawiły wspólną wizję stworzenia zrównoważonych rozwiązań transportowych, które mogą przyspieszyć wysiłki producentów pojazdów ciężarowych, silników i sprzętu na rzecz dekarbonizacji.
Układ paliwowy HPDI (wysokociśnieniowy wtrysk bezpośredni) firmy Westport to kompletny system oferujący producentom OEM elastyczność w różnicowaniu linii produktów na biogaz, gaz ziemny, wodór i inne paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnej podobieństwa z ich konwencjonalnymi produktami napędzanymi olejem napędowym. Układ paliwowy HPDI składa się z w pełni zintegrowanego rozwiązania, opartego na technologii diesla. Opatentowany wtryskiwacz z podwójną koncentryczną igłą wtryskuje niewielką ilość paliwa pilotowego (oleju napędowego lub odnawialnego paliwa biodiesla) do cylindra przed gazem, aby zainicjować zapłon.
Celem jest umożliwienie producentom pojazdów ciężarowych i sprzętu terenowego sprostanie wyzwaniom związanym ze spełnieniem wymogów prawnych Euro 7 i amerykańskiej Agencji Ochrony Środowiska (EPA), przy jednoczesnym oferowaniu użytkownikom końcowym opcji neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
Chociaż Volvo będzie kluczowym klientem, zadaniem spółki joint venture będzie zwiększenie komercjalizacji HPDI poprzez dodanie do grona klientów nowych producentów pojazdów ciężarowych i sprzętu.
Szwedzki koncern ciężarówkowy miałaby nabyć 45% akcji nowej spółki za kwotę 28 mln dolarów (około 25 mln euro). Ze swojej strony Westport ma wnieść aktywa, technologię i swoją własność intelektualną.
Na razie trwają negocjacje. Oczekuje się, że wspólne przedsięwzięcie powinno ruszyć na początku 2024 roku. (z)