Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Ratrak PistenBully 800 z silnikiem MAN nie ma sobie równych

Rozwija imponujący moment obrotowy 2.900 Nm i moc 612 KM
1 września 2023

PistenBully 800 z silnikiem MAN D3876 jest najmocniejszym ratrakiem na rynku

 
MAN Engines wyposaża od niedawna ratrak PistenBully 800 firmy Kässbohrer Geländefahrzeug AG w sześciocylindrowy silnik D3876.
– Zmodyfikowaliśmy nasz wysokowydajny silnik dla PistenBully 800, aby umożliwić zimny rozruch i używać do 2.500 metrów wysokości, przy ekstremalnych kątach pochylenia bez redukcji mocy – mówi Werner Kübler, szef inżynierii MAN Engines.
Michael Kuhn, kierownik ds. rozwoju w Kässbohrer Geländefahrzeug AG, jest zadowolony z rezultatów współpracy:
– Nasz PistenBully 800 wyznacza nowe standardy w przygotowaniu stoków. MAN D3876 i zespół rozwojowy MAN Engines wnieśli w to istotny wkład.

Tytan pod maską

Jednostka napędowa D3876 została wprowadzony w 2014 roku jako zupełnie nowa i niezależna seria silników firmy MAN Truck & Bus. Ten sześciocylindrowy rzędowy silnik o pojemności skokowej 15,3 l zastąpił poprzedni silnik MAN D2868 V8 o pojemności 16,2 l w pojazdach użytkowych i terenowych.
D3876 jest najmocniejszym sześciocylindrowym silnikiem rzędowym w portfolio producenta silników MAN Engines. Jako serce PistenBully 800 rozwija imponujący moment obrotowy 2.900 Nm i moc 612 KM (450 kW). W rezultacie najpotężniejszy obecnie PistenBully w portfolio serii osiąga wyjątkową siłę nacisku do przygotowania stoków. Jednym z decydujących czynników wpływających na te osiągi jest turbosprężarka VTG, która dzięki zmiennej geometrii turbiny (VTG) optymalizuje dynamikę reakcji w specyficznych terenowych zakresach prędkości. Ponadto technologia ta zapewnia maksymalną moc i moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości. Zwłaszcza na stromych zboczach iw zmiennym terenie oznacza to stałą wydajność ciągu.
Inżynierowie MAN zapewnili możliwość rozruchu nawet w temperaturze minus 30°C. Do pracy na dużych wysokościach trzeba było przeprojektować działanie komponentów doładowania na rzadsze powietrze. Ponadto specjaliści od silników terenowych z MAN Engines zoptymalizowali miskę olejową i pompę olejową. W odróżnieniu od wersji drogowej modyfikacja umożliwia pracę przy pochyleniu do 45° ze wszystkich stron.
Wszystkie silniki D3876 wyposażone są w system wtrysku common rail, który pracuje przy ciśnieniu wtrysku 2.500 barów. To poziom należący do najwyższych na rynku, gwarantujący optymalną jakość rozpylania paliwa. W rezultacie można osiągnąć znaczne oszczędności w spalaniu. MAN D3876 w PistenBully 800 oferuje o jedną trzecią większą siłę ciągu w porównaniu z najmocniejszymi ratrakami dostępnymi obecnie na rynku. Jednocześnie oszczędza do 9% paliwa w relacji do masy odsuniętego śniegu i emituje odpowiednio mniej CO2.

Może pracować na oleju roślinnym

Wyposażony w najnowsze technologie wydechowe, MAN D3876 spełnia aktualne i surowe przepisy UE dotyczące emisji Stage V. Dodatkowo silnik jest dopuszczony do pracy na HVO (uwodorniony olej roślinny), zgodnie z normą EN15940. Użytkownicy mogą go używać jako zamiennika konwencjonalnego oleju napędowego, a także mieszać go.
Werner Kübler, kierownik działu inżynierii w MAN Engines, wskazuje na zalety stosowania HVO:
– Nie ma żadnych strat mocy ani zmian okresów międzyobsługowych i konserwacyjnych naszych silników MAN, a układ oczyszczania spalin działa również bez żadnych problemów.
Przede wszystkim jednak uwodorniony olej roślinny zapewnia czyste spalanie z emisją gazów cieplarnianych (CO2) mniejszą nawet o 90% w spalinach w porównaniu z konwencjonalnym olejem napędowym.
Aby w przyszłości móc całkowicie wyeliminować emisję CO2 w spalinach, MAN Engines ma już koncepcję silnika spalinowego do zastosowań terenowych, napędzanego czystym wodorem. Jednostka nazwana MAN H4576 – bazuje na podstawowym silniku MAN D3876 i wykorzystuje te same wymiary montażowe, dzięki czemu może w odpowiednim czasie zastąpić silnik wysokoprężny w PistenBully 800.
– Jesteśmy przygotowani do zintegrowania silników spalinowych z wodorem w zastosowaniach terenowych. Kiedy rynek będzie gotowy, MAN Engines zaoferuje odpowiednie rozwiązania – mówi Mikael Lindner, szef MAN Engines. (z)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.